Voetballes

Het leek zo'n mooie middag: prachtig weer, toeschouwers in grote getale. Ideaal voor de aftrap van een nieuw seizoen. Meeste spelers worden langzaam weer fit, en de oefen- en bekercampagne hebben laten zien dat er voldoende voetbalkunde in het andere oranje van Orion zit. Over de tegenstander DZC'68 hebben de scouts vooraf weinig te melden. Behalve dat ze uit Doetinchem komen en vorig seizoen een goed team hadden. En dus niet onderschat mogen worden….En om eerlijk te zijn: op dit divisieniveau reken je ook niet op tegenstanders waar het makkelijk tegen gaat worden. …

Wat je niet verwacht is dat het totaal andersom gaat zijn: DZC kwam furieus uit de startblokken en demonstreerden enkele staaltjes "Vollgas Fussbal" die iedereen naar adem deed happen. Binnen tien(!) minuten was het dan ook 0-3. Beetje als Max Verstappen die in de eerste bocht al van de baan gereden wordt…… Het was niet helemaal duidelijk of de Deutekommers een versnellinkje lager gingen spelen, of dat Orion een tandje bij schakelde, maar de eerste helft eindigde wat evenwichtiger, en na een prachtige vrije trap van Mees onderkant lat, (geen goal) schoot Bas de rebound binnen voor 1-3. Hoop flakkerde op in de Nijmeegse harten. Maar dat was wel een beetje tegen beter weten in. Dat de wedstrijd veel energie kostte aan de spelers was het duidelijkst te zien aan Noah: vlak voor rust moest hij totaal leeg gespeeld de dug-out opzoeken….

Begin van de tweede helft was er nog de hoop de wedstrijd te doen kantelen, maar een verrassende staatsgreep mislukte, en Orion werd als een stel Gülen aanhangers van het plein gejaagd door de gevestigde orde. DZC won vrijwel alle duels en het leek wel of ze allemaal op de brommer waren: zó snel. Met name de rechtsbuiten leek van een andere planeet, en bezorgde de verdediging van Orion handenvol werk, frustraties, en de nodige tegendoelpunten. Het complete wedstrijdbeeld zal voor Ajacieden herkenbaar zijn: als kleine jongens door de mannen van Rostov afgeschminkt… Eindstand 3-8. Zeperd. Kritiekpunt op het spel van DZC: ze speelden uitsluitend op kracht. Opbouw was minimaal; en de keeper trapte de ballen blind naar voren omdat hij er op vertrouwde dat zijn medespelers die toch wel zouden winnen. Op de lange termijn is dat geen winnende strategie…..

Waren er dan geen lichtpuntjes? Jazeker wel: Zonder Hein was de score zeker boven de tien uitgevallen: paar uitstekende reddingen waaronder één wereldredding op een doorgebroken speler. Jorn die zijn rentree vierde met een wonderbaarlijke boogbal over de keeper. Het feit dat er toch drie keer gescoord werd tegen een uitstekende ploeg. De laatste goal van Alioune; een bekeken diagonaal schot verraadt klasse. Deze wedstrijd beschouwen we maar als  een mooi ijkpunt ter vergelijking over zes maanden! Volgende week weer een nieuwe kans!

Eervolle vermelding voor Siebe die nog enigszins overeind bleef in het geweld, en de verleiding weerstond om maar teruguit te blijven lopen!

met vriendelijke groet,

twanvanoss@gmail.com