Fusie

Niet alleen Donald Trump heeft recht op zijn eigen waarheid. Zelfs als hij daar een complot van alle "onbekwame en oneerlijke" media vermoedt. Eén van de mooie dingen van het voetbalspelletje is dat elke fan en toeschouwer zijn eigen werkelijkheid mag hebben. Om recht te doen aan het belang van het speciaal opgerichte fusie-team van C1 & C2, en om iedere schijn van onpartijdigheid te vermijden deze week niet één maar zelfs twéé wedstrijdverslagen. Eentje van de vaste scribent van de C2, en eentje van de columnist van de C1. Niet om te bepalen welk verslag het beste is, maar om te illustreren op hoeveel manieren je tegen dezelfde werkelijkheid aan kunt kijken!

Toen enkele weken geleden het verslag van gast-columnist Titulaer van de Orion site verwijderd werd, kon niemand vermoeden dat het een signaal  van aanstaand afscheid was. Je hoeft trouwens ook geen wetenschappelijk toekomst-schouwer te zijn om te beseffen dat de klus bij TOP -uit een zware zou worden. Meer dan de helft van de C1 selectie had andere prioriteiten (lees: vakanties), en TOP weigerde mee te werken aan een andere speeldatum. Gelukkig had een vóóruitziend Orion bestuur afgelopen zomer besloten om ook de C2 weer een selectie team te maken, zodat het makkelijk putten was uit een goed opgeleid reservoir van talentvolle spelers: Wouter, Arman, Jim, Douwe, Thijs, en Thomas waren voor de gelegenheid gevraagd om hun bijdrage te leveren.

Nu is het uitwisselen van spelers een uitdaging, maar het gemis van de vaste teamleider en Dréh und Angelpunkt , deed zich vóór de wedstrijd al voelen: onder leiding van de plaatsvervanger meldde het Nijmeegse konvooi zich bij het correspondentie-adres van TOP in een woonwijk in Oss, in plaats van bij het stadion! Beetje sneu…  Ook een manier om de warming-up te versjteren….

In tegenstelling tot de hogelijk ondergewaarde NEC coach Hyballa, blijft Coach Erik een baken van rust. Ondanks dat de Coolsingel dit jaar voor de C1 leeg zal blijven, is het wel de bedoeling dat er serieus gebald wordt. Een snelle tactische masterclass in de kleedkamer, waarna de strijd kon beginnen. Even schakelen toen bleek dat de tegenstander er een  4-4-2 variant op na hield, maar daarna was het fusie-team van Orion baas op het veld: Govert schoot in het zijnet, een kopbal van Douwe naast, voordat Jim de bal veroverde, en meteen een pass op Douwe gaf die de bal strak langs de keeper schoof: 0-1. Een paar minuten later een actie op links van de doelpuntenmaker die dit keer een assist op Alioune gaf: 0-2. Orion heer en meester. Hier en daar al wel wat concentratieverlies, maar oefenmeester Erik bewees dat "opleiden" hoog in zijn vaandel staat, en daar hoort ook ingrijpen bij. In de rust zette hij nog wat puntjes op de "i".

Ook de tweede helft begon Orion scherp, en verdedigend werd er geen kans weggegeven. Idris, Arman, Jacco en Thomas hadden de zaakjes keurig op orde. Het zou tot de 44e minuut duren voordat invaller keeper Wouter de eerste bal tussen de palen kreeg! En de tweede bal ging er zelfs in! Volledig tegen de verhouding een klutsbal: 1-2. Omdat Alioune na een doorbraak op de keeper schoot, bleef het nog even spannend, voordat Thijs een slim balletje op Douwe gaf die daarna nogmaals zijn partner-in-crime Alioune vond voor de 1-3 en de beslissing.

Paar opvallende zaken: Wouter straalde als keeper zo veel rust uit, dat niemand door had dat zijn eigenlijke vak centrale verdediger is. Complimenten! En natuurlijk Fenne die na al het blessureleed dit seizoen de eerste paar minuten in competitie verband mocht maken. Lekker.

Eervolle vermelding voor het contingent spelers van de C2 voor het moeiteloos aanhaken; en in het bijzonder voor Jacco: of het nu de aanvoerdersband was die het deed, of niet: geweldige pot!

Wie zegt dat fusies alleen maar tot ellende leiden???

Met vriendelijke groet,

twanvanoss@gmail.com